Uitbreiding webloket: aktes en attesten rechtstreeks in je mailbox

Heb je een uittreksel uit het strafregister nodig om te kunnen solliciteren, een attest van leven voor je pensioenaanvraag of een attest gezinssamenstelling voor het ziekenfonds? Dan kan je dit vanaf 1 juli heel eenvoudig, supersnel en gratis aanvragen via het webloket, waar en wanneer je wil. In slechts een paar muisklikken kan je de nodige documenten van de dienst Burgerzaken opvragen. Een trip naar het gemeentehuis wordt zo overbodig.

Het webloket is 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 beschikbaar. In de meeste gevallen zal je aanvraag meteen digitaal verwerkt worden en kan je het document onmiddellijk opslaan en uitprinten. De documenten zijn 100% rechtsgeldig, zowel de geprinte als de digitale versie.

Hoe aanvragen?

  1. Ga naar het webloket (op de startpagina van de website rechts bovenaan)  
  2. Kies ‘Papieren en attesten’.
  3. Duid aan wat je nodig hebt.
  4. Meld je aan:
    • met je identiteitskaart, pincode en een eID-kaartlezer, met een token of met de gratis app Itsme.
    • Je kan er ook voor kiezen om je niet aan te melden. In dat geval moet je je rijksregisternummer, naam en voornaam zelf invullen. Je kan dan kiezen om het document per post te laten bezorgen op je domicilieadres.

De meeste akten, attesten en uittreksels ontvang je onmiddellijk in je mailbox. Voor sommige uittreksels blijft een tussenkomst van de dienst Burgerzaken nodig. In dat geval ontvang je de documenten zo snel mogelijk.

Volgende documenten zijn beschikbaar via het digitale loket:

Akte van adoptie Akte verklaring gerechtelijke afwezigheid
Akte van Belgische nationaliteit Attest van Belgische nationaliteit
Akte van echtscheiding Attest van gezinssamenstelling
Akte van erkenning kind na geboorte Attest van hoofdverblijfplaats
Akte van erkenning kind voor geboorte Attest van hoofdverblijfplaats met historiek in deze gemeente
Akte van geboorte Attest van hoofdverblijfplaats met volledige historiek
Akte van geslachtsverandering Attest van leven
Akte van huwelijk Attest van verblijf en Belgische nationaliteit
Akte van levenloos geboren kind Attest van verblijfplaats met het oog op een huwelijk
Akte van naamkeuze Attest van wettelijke samenwoning
Akte van naamwijziging Uittreksel strafregister
Akte van overlijden Uittreksel uit het bevolkingsregister
Akte van voornaamwijziging Wilsverklaring orgaandonatie

Je kon verder al meldingen en klachten indienen via het webloket, inschrijven voor activiteiten en (sport)zalen reserveren.

Wie niet graag de digitale weg volgt, kan natuurlijk nog steeds terecht op het gemeentehuis zelf. Onze loketmedewerkers helpen je nog steeds met plezier verder.

Naar het webloket

Deze actie draagt bij tot het realiseren van volgende SDG's:

Gepubliceerd op 22/06/2020