Maak online een afspraak bij de gemeentelijke diensten

Sinds maart vorig jaar werken de gemeentelijke administratieve diensten uitsluitend op afspraak. Tot nu kon je er één maken door te bellen of mailen, maar voortaan kan je ook zélf een afspraak boeken bij het onthaal, de dienst Burgerzaken en de Sociale dienst.

Om zowel de eigen medewerkers als de burgers te beschermen en de verspreiding van het coronavirus te voorkomen, worden bezoeken aan de gemeentelijke diensten intussen al enige tijd beperkt. Dat betekent dat onze diensten alleen nog maar op afspraak werken en je niet langer spontaan kan langskomen.

Omdat de diensten nog slechts minimaal bezet zijn, kan het bovendien voorkomen dat de wachttijden aan de telefoon oplopen. Dat kan je vermijden door zelf online een afspraak in te plannen. Onze medewerkers kunnen je zo sneller en efficiënter helpen.

Let wel: het afsprakensysteem zit nog in een testfase, wat wil zeggen dat je deze wijze nog niet voor alle producten kan toepassen. Later zal het aanbod verder uitbreiden.

Waarvoor kan ik een afspraak boeken?

Bij onze onthaalmedewerkers kan je momenteel al online een afspraak inplannen voor:

  • het bekomen van een reistoelating,
  • ophaling van rijbewijzen en reispaspoorten,
  • aankoop van vuilniszakken, rookmelders en Berlaarbons.

Maak een afspraak bij het onthaal

Bij de dienst Burgerzaken kan je afspraken vastleggen voor:

  • aanvraag en afhaling Belgische identiteitskaart,
  • aanvraag en afhaling kids-ID,
  • adreswijziging op de identiteitskaart (na woonstcontrole),
  • aanvraag reispaspaspoort,
  • aanvraag rijbewijs.

Maak een afspraak bij de dienst Burgerzaken

Bij de Sociale dienst kan je digitaal een afspraak maken voor:

  • een nieuwe aanvraag leefloon,
  • een huurwaarborg,
  • een parkeerkaart,
  • een aanvraag van het zorgbudget.

Maak een afspraak bij de Sociale dienst   

Belangrijk! De afspraken bij de Sociale dienst verlopen telefonisch. Als je digitaal of telefonisch niet bereikbaar bent kunnen de gesprekken ook fysiek doorgaan, maar dan contacteer je eerst even de medewerkers van de Sociale dienst om verdere afspraken te maken.

Afspraak gemaakt? Let er dan zeker op dat je die dag op het afgesproken uur langskomt en de nodige documenten meebrengt! Wanneer dit niet het geval is, kan het zijn dat je een nieuwe afspraak moet maken en dus opnieuw achteraan in de wachtrij terechtkomt.

De dienst Burgerzaken werkt ook op maandagavond wanneer er afspraken zijn. Kan je enkel ’s avonds langskomen, maak dan een afspraak via e-mail of telefoon.

Deel je mening over het afsprakenloket

Heb jij het afsprakenloket al gebruikt? Laat ons weten hoe je dit hebt ervaren door deze vragen te beantwoorden, zo kunnen we onze dienstverlening in de toekomst nog beter op je afstemmen.

Vragen?

Ben je niet zeker welke afspraak je moet selecteren, stuur dan eerst een mailtje naar de betrokken dienst of neem telefonisch contact met ons op.

Wie niet vertrouwd is met computers kan uiteraard nog steeds telefonisch een afspraak maken via
03 410 19 00. Onze onthaalmedewerkers helpen je graag verder en verbinden je, indien nodig, door met de juiste dienst. Ook wanneer het product waarvoor je een afspraak wil maken nog niet in het systeem beschikbaar is, kan je bellen naar bovengenoemd telefoonnummer of mailen naar info@berlaar.be.

Tip! Sinds vorig jaar kan je heel wat producten ook online aanvragen via het webloket, de gevraagde documenten belanden dan rechtstreeks in jouw mailbox. Afhankelijk van het product moet je voor verdere afhandeling wel nog langskomen in het gemeentehuis en dus een afspraak maken.

Deze actie draagt bij tot het realiseren van volgende SDG's:

 

Gepubliceerd op 19/01/2021