De Beerslaan en Lozenhoek zijn fietsstraten

Bij de start van het nieuwe schooljaar worden er twee nieuwe fietsstraten ingericht. In sommige straten is er namelijk onvoldoende plaats om een fietspad aan te leggen, fietsstraten vormen dan een goed alternatief. Motorvoertuigen zijn er nog toegelaten, maar de fietser is de belangrijkste weggebruiker.

Waar?

Berlaar heeft al één officiële fietsstraat, namelijk de Heistsebaan in Berlaar-Heikant. Bij het begin van het nieuwe schooljaar komen er twee nieuwe fietsstraten bij: de De Beerslaan en de Lozenhoek.

De Beerslaan vormt een belangrijke fietsverbinding voor schoolgaande jeugd van en naar Bevel. Lozenhoek is dan weer een verbinding voor schoolkinderen tussen het centrum (via Sollevelden) en Berlaar-Heikant.

Wat houdt dit nu juist in?

In fietsstraten mogen auto’s de fietsers niet inhalen en de snelheid mag nooit hoger liggen dan 30 km/uur. Fietsers mogen de volledige breedte van de rijbaan gebruiken bij éénrichtingsverkeer in hun rijrichting. Wanneer verkeer in beide richtingen is toegelaten, mag de fietser de helft van de rijbaan gebruiken.

Voordelen

In een fietsstraat is de fietser beter zichtbaar in het straatbeeld. Je wordt niet verdrongen door auto’s die willen inhalen, waardoor het over het algemeen veiliger fietsen is. Bovendien wordt op die manier de continuïteit van een fietsroute verzekerd op een plek waar geen fietspad is.

Wat wijzigt er niet?

De verkeersregels blijven vanzelfsprekend van toepassing. Ook in een fietsstraat mag er niet op het voetpad gefietst worden en blijft voorrang van rechts geldig. Hoffelijkheid is tweerichtingsverkeer: van de automobilist naar de fietser, maar ook omgekeerd. Toon als fietser dus ook respect voor de andere weggebruikers.

Wil je de wegcode rond verkeer in de fietsstraten nalezen? Neem dan een kijkje op www.wegcode.be.

Gepubliceerd op 23/08/2018