Procedure
Een COVID-certificaat is digitaal opvraagbaar via de CovidSafeBE-app (mobiele app) en op websites zoals Mijn Burgerprofiel, mijngezondheid.be of MyHealthViewer. Om certificaten digitaal op te vragen heb je ofwel jouw identiteitskaart, pincode en kaartlezer nodig, ofwel een andere geactiveerde digitale sleutel (bijvoorbeeld itsme). Een vaccinatiecertificaat kan je op vraag per post toegestuurd krijgen. Je moet dan wel rekening houden met een wachttijd tussen bestelling en ontvangst van 1 week. Je contacteert hiervoor de Helpdesk van de regio waar je gevaccineerd werd. Voor Vlaanderen kan dat op 078 78 78 50 (9 tot 19 uur op weekdagen). Alle types certificaten kunnen door de Helpdesk ook verstuurd worden naar uw eBox, deze moet dan wel geactiveerd zijn.
TIP! Zorg dat je tijdens je reis naar het buitenland jouw certificaat bij de hand hebt, niet alleen online, maar ook gedownload/offline op je smartphone of tablet bijvoorbeeld. Of zorg voor een geprinte of papieren versie als back-up. Zo heb je geen probleem als je onderweg geen internetverbinding hebt. |
Het COVID-certificaat is gratis. Er is wel een kost verbonden aan de test die aan het testcertificaat vooraf gaat.
Ga je op reis? Informeer je goed!
Als je op reis gaat, is het belangrijk dat je je op voorhand goed informeert over de situatie in het land van bestemming. Het is altijd mogelijk dat bepaalde landen strengere regels opleggen. Je kan HIER de reisadviezen per land vinden.
Passenger Location Form blijft behouden
Aan het gebruik van het Passenger Location Form, verandert er niets. Het onderscheid tussen professioneel en niet-professioneel reizen vervalt wel. Ook voor professionele reizen moet vanaf 1 juli een PLF worden ingevuld in plaats van de Business Travel Abroad-tool (BTA).