Zorgt de coronacrisis voor spanningen in je gezin?

Je brengt de komende weken veel tijd door met je gezin. Iedereen wil er het beste van maken, maar toch zijn conflicten onvermijdelijk. Het is niet altijd eenvoudig om hier goed mee om te gaan.

Conflicten kunnen uitmonden in verschillende vormen van geweld: actief, passief of een dreiging. En dat zowel gepleegd door volwassenen, adolescenten als kinderen waarvan iedereen slachtoffer kan zijn.

Lopen de spanningen thuis op?

Bel gratis en anoniem naar hulplijn 1712, of mail en chat via www.1712.be. Oproepen naar 1712 zijn gratis en komen niet op jouw telefoonrekening. Ook het Centrum Algemeen Welzijn staat steeds voor je klaar via 0800 13 500.

Ben jij slachtoffer van familiaal geweld?

Meld het zodat er snel de juiste actie of opvang voorzien kan worden. Wanneer je drigende hulp nodig hebt (geweld), kan je terecht bij de politie via 101. Voor dringende medische hulp bel je naar 112 of wanneer je niet kan praten communiceer je via de chat 112 BE-App op je smartphone.

Ben je getuige van familiaal geweld?

Wat met je buren, andere familieleden of vrienden? Is alles nog ok of lijkt er iets aan de hand te zijn? Wees tijdens deze crisis extra alert.

Tips

We geven je alvast vijf tips mee over hoe je best omgaat met conflicten in jouw gezin:

  1. Zorg voor structuur, voor jezelf en voor elkaar
    Deel samen je dag in. Beweeg voldoende (wandelen, fietsen, yoga,...). Doe leuke dingen samen en neem tijd voor jezelf. Geef elkaar elke dag een complimentje.
  2. Word je boos? Uit je gevoelens
    Zeg wat je voelt of schrijf het op. Laat kinderen tekenen of hun gevoelens uitbeelden met speelgoed.
  3. Bespreek spanningen en conflicten
    Wat maakt jou en andere gezinsleden (weer) rustig? Wat ontspant je? Praat over oplossingen. Na een ruzie: praat het uit.
  4. Druk op de pauzeknop
    Verlies je controle? Tel tot 10. Adem diep in en uit. Ga naar buiten. Gaat iemand over jouw grens? Neem afstand. Zoek een veilige plek.
  5. Zoek steun of hulp.
    Blijf contact houden met vrienden en familie. Praat met iemand die je vertrouwt. Zoek professionele hulp (bv. telefonisch/online).

Deze actie draagt bij tot het realiseren van volgende SDG's:

 
 
Gepubliceerd op 06/11/2020