Een put in de weg? Meld het via het webloket!

Ken jij het webloket al? Via dit digitaal platform willen we het je makkelijker maken om een aantal zaken van bij je thuis te melden of aan te vragen. Daarnaast kan je er sinds kort terecht om zelf online een afspraak in te plannen bij de gemeentelijke diensten. Snel, makkelijk en 24/7 beschikbaar.

Met het webloket breiden we onze digitale dienstverlening flink uit en brengen we het lokaal bestuur weer een stap dichter bij de burger. Het betekent immers een serieuze tijdswinst voor de aanvrager, maar ook voor onze medewerkers.

Je kan in het webloket al terecht om:

  • Iets te melden
  • Een klacht in te dienen
  • Je PIN- en PUK-code (opnieuw) aan te vragen
  • Aktes en attesten van de dienst Burgerzaken op te vragen
  • Een afspraak in te plannen bij één van onze diensten

Meldingen

Het gemeentebestuur biedt de inwoners graag een heldere en klantvriendelijke dienstverlening aan. Met een melding kan je een bepaalde situatie aankaarten, zoals zwerfvuil op het openbaar domein of een noodzakelijke herstelling aan een voetpad. Het gemeentebestuur zal deze melding vervolgens aandachtig bekijken en zal proberen een geschikte oplossing te voorzien.

De meldingen werden opgedeeld in drie categorieën:

  • Milieu: meldingen over sluikstorten, zwerfvuilactie, groenbeheer, dode dieren, ratten en zwerfkatten
  • Openbaar domein: meldingen over (schade aan) rijweg, fietspaden, voetpaden, riolering en problemen met verkeerssignalisatie
  • Overig

Let op: een defecte straatlamp melden, doe je rechtstreeks bij Fluvius via www.straatlampen.be.

Je kan er in het webloket voor kiezen om je aan te melden met je identiteitskaart. Op die manier kan je de stand van zaken van je aanvraag regelmatig opvolgen.

Klachten

Klachten gaan een stapje verder dan meldingen of suggesties. Je dient een klacht in wanneer je duidelijk ontevreden bent over de aangeboden dienstverlening. Zo kan een handeling of prestatie bijvoorbeeld foutief, te laat of niet uitgevoerd zijn. Een klacht gaat dus steeds over de concrete handelswijze van het gemeentebestuur in een specifieke situatie.

PIN- en PUK-code

Als je de codes van je elektronische identiteitskaart niet meer weet, kan je hiervan een herdruk aanvragen. Een herdruk kan voor alle elektronische identiteitskaarten aangevraagd worden: eID, eVK en Kids-ID.

Je kan deze herdruk aanvragen via het webloket en hebt hiervoor alleen je nationaal nummer (dat kan je vinden op de achterzijde van je identiteitskaart) en een geldig e-mailadres nodig. Een kaartlezer heb je hier niet voor nodig.

Om de nieuwe codes te activeren, zal je echter wel nog naar het gemeentehuis moeten komen. Hou er rekening mee dat het een tweetal weken duurt voor je de nieuwe codes ontvangt. De heraanvraag van deze codes kost 3 euro.

Aktes en attesten Burgerzaken

Wanneer je een akte of attest van de dienst Burgerzaken nodig hebt, maak je niet meteen een afspraak maar neem je best eerst een kijkje op het webloket. Je kan er namelijk al veel documenten vinden die je zelf kan opvragen, zoals bijvoorbeeld een attest van gezinssamenstelling of een uittreksel uit het strafregister. Voor deze zaken hoef je dus niet langer langs te komen in het gemeentehuis.

Niet gevonden wat je nodig hebt? Dan kan je via het webloket meteen een afspraak inplannen bij die dienst Burgerzaken. 

Afspraak inplannen

Dien je langs te komen in het gemeentehuis? Dan heb je een afspraak nodig. Je kan er online één maken via het webloket, bellen naar 03 410 19 00 of mailen naar info@berlaar.be.

Naar het webloket!

 

Zie ook

Gepubliceerd op 09/07/2018